Теорії тероризму та контртероризму ХХ століття: філософсько-правовий та етичний виміри (Рене Жирар та Славой Жижек)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.26642/sas-2025-5(11)-33-38

Ключові слова:

тероризм, контртероризм, етика, філософія права, історія філософії, міметичне бажання, міметичне суперництво, системне насильство, постполітична біополітика

Анотація

Стаття присвячена аналізу теорій тероризму та контртероризму через призму філософсько-правових і етичних теорій Рене Жирара та Славоя Жижека. Показано, що обидва мислителі розглядають тероризм не як випадкову чи патологічну форму насильства, а як структурно зумовлений прояв сучасної суспільної динаміки. У теорії Рене Жирара тероризм пояснюється через механізми міметичного бажання та міметичного суперництва: наслідування бажань інших перетворює людину на суперника, породжує зростаюче напруження і призводить до спалаху колективного насильства. У світлі ідей Жирара терористи постають не автономними руйнівниками, а продуктом взаємного наслідування й конфліктної симетрії, де насильство з боку держави та контрнасильство терористів є віддзеркаленням однієї міметичної логіки. Терористичний акт трактується як форма жертовного механізму, коли спільнота каналізує агресію на символічну «жертву» задля тимчасового відновлення порядку. Такий підхід розкриває психологічну логіку насильства й пояснює циклічність терористичних актів, які повторюють міфологічну структуру жертвопринесення. У теорії Славоя Жижека тероризм пояснюється як симптом системного (об’єктивного) насильства, що виникає внаслідок глобальної нерівності, політичного відчуження та ресентименту. Терор розглядається як реакція на структурне насильство капіталістичної системи, замасковане риторикою толерантності та політкоректності. Через концепції «постполітичної біополітики» та «ліберально-комуністичного села» С.Жижек показує, як глобальна еліта підтримує ілюзію гуманізму, водночас посилюючи підґрунтя для радикалізації й терористичних реакцій.

Посилання

Girard, R. (2001), Mensonge romantique et vérité romanesque, Grasset Bernard, 352 р.

Girard, R. (1995), Violence and the sacred, Athlone Press, 455 р.

Livingston, P. (1994), «What is mimetic desire?», Philosophical Psychology, No. 7 (3), pp. 291–305, doi: 10.1080/09515089408573125.

Slyusar, V., Sokolovskyi, O., Kostiuchkov, S. and Slyusar, M. (2025), «PR activities of Muslim organizations in Slovakia: Political and communication analysis», Occasional Papers on Religion in Eastern Europe, No. 44 (5), pp. 124–134.

Slyusar, V., Vitiuk, I., Kutashev, I., Savitsky, V. and Shpytalenko, H. (2025), «Theories of terrorism and counterterrorism: The epistemological potential of philosophical-ethical theories of the 17th to early 20th centuries», Society and Security, No. 8 (2), pp. 80–85.

Žižek, S. (n.d.), Robespierre or the «divine violence» of terror, [Online], available at: https://www.lacan.com/zizrobes.html

Žižek, S. (2008), Violence: Six sideways reflections, Picador.

Žižek, S. (2001), Welcome to the desert of the real!: Five essays on September 11 and related dates, The Wooster Press.

Panasiuk, M. (2024), «Stavlennia S. Zhyzheka do roli ta mistsia Ukrainy u hlobalnykh «kulturnykh viinakh» suchasnosti», Universum, No. 8, pp. 304–314, [Online], available at: https://archive.liga.science/index.php/universum/article/view/1017/1028

Sliusar, V., Kuchmenko, V., Oksiutovych, M., Sliusar, M. and Korshak, V. (2025), «Hnoseolohichnyi potentsial suchasnykh sotsialno-psykholohichnykh teorii teroryzmu ta kontrteroryzmu», Society and Security, No. 10 (4), pp. 64–70.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-13

Як цитувати

Слюсар, В., Костючков, С., & Гордійчук, О. (2025). Теорії тероризму та контртероризму ХХ століття: філософсько-правовий та етичний виміри (Рене Жирар та Славой Жижек). Society and Security, (5(11), 33–38. https://doi.org/10.26642/sas-2025-5(11)-33-38

Номер

Розділ

МІЖНАРОДНІ ТА ПОЛІТИЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ