Особливості бачення дискреційних повноважень субʼєкта публічної адміністрації до та після прийняття закону про адміністративну процедуру
DOI:
https://doi.org/10.26642/sas-2024-2-3(3)-44-48Ключові слова:
адміністративна процедура, закон про адміністративну процедуру, дискреційні повноваження, публічна адміністраціяАнотація
В статті здійснено вибірковий, ретроспективний аналіз наукових публікацій та аналітичних матеріалів, які висвітлювали дискреційні повноваження субʼєкта, який виконує функцій публічної адміністрації. Актуальність даного питання зумовлена набранням чинності Закону України № 2073-IX “Про адміністративну процедуру” (далі за текстом – Закон № 2073-IX) та адаптуванням законодавства України, процедур державних органів та посадових осіб, під вимоги вказаного Закону № 2073-IX. Позитивна потреба в дискреційних повноваженнях зумовлена тим, що за їх допомогою адміністративні процедури:
- стають гнучкими в руках субʼєкта публічної адміністрації, тобто мають спроможність адаптуватися під конкретну життєву ситуацію;
- залишаються дієвими при зміні обставин, субʼєкт публічної адміністрації, в межах своїх дискреційних повноважень, не зобовʼязаний чекати деталізованих інструкцій чи розʼяснень, для виконання функцій публічної адміністрації.
Чим глибше, в тому числі історичному контексті, субʼєкт публічної адміністрації буде розуміти свої дискреційні повноваження, тим ефективніше та впевненіше він буде їх застосовувати. Чим ширше та багатогранніше він буде знати рамки своїх дискреційних повноважень, тим якіснішими будуть надані ним адміністративні послуги та ухвалені адміністративні рішення. Тому, на думку автора, будь-які альтернативні методичні підходи до роботи з дискреційними повноваження, на даний час є актуальними виходячи з того, що значна частина адміністративних процедур в Україні ще не адаптована під вимоги і принципи Закону № 2073-IX, а тому кожна нова точка зору буде давати їм комплексніше розуміння. В статті, основну увагу зосереджено історичному аспекту за допомогою якого здійснено спробу виявити специфічні особливості дискреційних повноважень, які передбачені Законом № 2073-IX. Також, перша частина статті присвячена загальному розумінні дискреційних повноважень та розвитку даного інституту серед правників-науковців та правників-практиків.
Посилання
Hrin, A.A. (2016), «Do pytannia pro zmist dyskretsiinykh povnovazhen orhaniv vykonavchoi vlady», Naukovyi visnyk publichnoho ta pryvatnoho prava. Vypusk 4, S. 102–106.
Tkach, H.I. (2009), «Poniattia vladnoho povnovazhennia», Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia yurydychna, Vyp. 49, S. 101–105.
Tkach, H.I. (2010), Zabezpechennia prav hromadian v protsesi realizatsii dyskretsiinykh povnovazhen publichnoi administratsii, [Online], available at: https://web.archive.org/web/20220304070552/http://pravoznavec.com.ua/period/article/18190/%C3
Tkach, H.I. (2007), «Dyskretsiina vlada publichnoi administratsii i problemy prav liudyny i hromadianyna», Aktualni problemy derzhavy i prava, Vypusk 35, S. 82–85.
Pysarenko, N.B. (2017), «Mezhi sudovoho kontroliu shchodo dyskretsiinykh administratyvnykh aktiv: praktyka Yevropeiskoho sudu z prav liudyny ta ukrainski realii», Visnyk Natsionalnoi akademii pravovykh nauk Ukrainy, № 1 (88), S. 109–119.
Rezanov, S.A. (2015), «Formy zakriplennia administratyvnoho rozsudu: otsinochni poniattia ta yikh zmist», Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia «Yurydychni nauky», Vyp. 3, Ch. 2. T. 1, S. 80–87.
Rezanov, S.A. (2015), Klasyfikatsiia adminictratyvnoho rozsudu: poniattia ta yoho vydy, Mytna sprava, № 5 (101), Сhastyna 2, S. 181–184.
Edit Tseller, Roman Kuibida, Roman Melnyk (2021), Zvit: «Dyskretsiia administratyvnykh orhaniv i sudovyi kontrol za yii realizatsiieiu», [Online], available at: https://pravo.org.ua/wp-content/uploads/2021/06/1613412117zvit.-diskretsiya-administrativnih-organiv-i-sudoviy-kontrol-yiyi-realizatsieyu.pdf
Olena Hubska, (2020), Dyskretsiia ta yii mezhi: shcho hovoryt pro tse natsionalne ta mizhnarodne zakonodavstvo, [Online], available at: https://sud.ua/ru/news/blog/187673-diskretsiya-ta-yiyi-mezhi-scho-govorit-pro-tse-natsionalne-ta-mizhnarodne-zakonodavstvo#google_vignette
Pro zatverdzhennia Metodolohii provedennia antykoruptsiinoi ekspertyzy: Nakaz Ministerstva yustytsii Ukrainy vid 24.04.2017 № 1395/5 [Online], available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v1395323-17#Text
Administratyvno-pravove zabezpechennia prav liudyny orhanamy publichnoi administratsii v Ukraini (2015), zb. nauk. prats, Za zah. red. d.iu.n., prof., chlen-kor. NAPrN Uk rainy O.F. Andriiko, K. : Instytut derzhavy i prava. im. V.M. Koretskoho NAN Ukrainy, 199 s.
Pro administratyvnu protseduru: Zakon Ukrainy vid 17.02.2022 r. № 2073-IX : Verkhovna Rada Ukrainy. Stattia 52–59 [Online], available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2073-IX#Text
Список використаної літератури:
Грінь А.А. До питання про зміст дискреційних повноважень органів виконавчої влади / А.А. Грінь // Науковий вісник публічного та приватного права. – 2016. – Випуск 4. – С. 102–106.
Ткач Г.Й. Поняття владного повноваження / Г.Й. Ткач // Вісник Львівського університету. Серія юридична. – 2009. – Вип. 49. – С. 101–105.
Ткач Г.Й. Забезпечення прав громадян в процесі реалізації дискреційних повноважень публічної адміністрації / Г.Й. Ткач. – 2010 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://web.archive.org/web/20220304070552/http://pravoznavec.com.ua/period/article/18190/%C3.
Ткач Г.Й. Дискреційна влада публічної адміністрації і проблеми прав людини і громадянина / Г.Й. Ткач // Актуальні проблеми держави i права. – 2007. – Випуск 35. – С. 82–85.
Писаренко Н.Б. Межі судового контролю щодо дискреційних адміністративних актів: практика Європейського суду з прав людини та українські реалії / Н.Б. Писаренко // Вісник Національної академії правових наук України. – 2017. – № 1 (88). – С. 109–119.
Резанов С.А. Форми закріплення адміністративного розсуду: оціночні поняття та їх зміст / С.А. Резанов // Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Юридичні науки».− 2015.− Вип. 3, Ч. 2. Т. 1. − С. 80–87.
Резанов С.А. Класифiкацiя адмiнicтративного розсуду: поняття та його види / С.А. Резанов // Митна справа.– 2015. – № 5 (101). – Частина 2. – С. 181–184.
Едіт Целлер Звіт: «Дискреція адміністративних органів і судовий контроль за її реалізацією» / Едіт Целлер, Р.Куйбіда, Р.Мельник. – 2021 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://pravo.org.ua/wp-content/uploads/2021/06/1613412117zvit.-diskretsiya-administrativnih-organiv-i-sudoviy-kontrol-yiyi-realizatsieyu.pdf.
Губська О. Дискреція та її межі: що говорить про це національне та міжнародне законодавство / О.Губська. – 2020 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://sud.ua/ru/news/blog/187673-diskretsiya-ta-yiyi-mezhi-scho-govorit-pro-tse-natsionalne-ta-mizhnarodne-zakonodavstvo#google_vignette.
Про затвердження Методології проведення антикорупційної експертизи: Наказ Міністерства юстиції України від 24.04.2017 № 1395/5 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v1395323-17#Text.
Адміністративно-правове забезпечення прав людини органами публічної адміністрації в Україні : зб. наук. праць / pа заг. ред. д.ю.н., проф., член-кор. НАПрН Ук раїни О.Ф. Андрійко.К. : Інститут держави і права. ім. В.М. Корецького НАН України, 2015. – 199 с. Ст.- 156.
Про адміністративну процедуру : Закон України від 17.02.2022 р. № 2073-IX / Верховна Рада України. Стаття 52–59 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2073-IX#Text.