Чинники зростання ролі засобів масової комунікації як інструменту формування політичної свідомості в сучасному світі

Автор(и)

  • Віталій Геннадійович Алєйник Чорноморський національний університет імені Петра Могили, Україна https://orcid.org/0000-0001-5319-7212

DOI:

https://doi.org/10.26642/sas-2024-4(4)-3-13

Ключові слова:

засоби масової комунікації; політична свідомість; медіатизація політики; вплив ЗМК на політичну свідомість; формування громадської думки; медіавплив; соціальні мережі

Анотація

Стаття присвячена дослідженню чинників зростання впливу засобів масової комунікації (ЗМК) на формування політичної свідомості в сучасному суспільстві. В умовах глобалізації та цифровізації ЗМК стали ключовим інструментом впливу на громадську думку, формування політичних уподобань, а також мобілізації тієї чи іншої соціально-політичної активності. У роботі аналізуються ключові технологічні, соціокультурні, політичні та економічні чинники, що прямо чи опосередковано визначають вплив ЗМК на політичні процеси та суспільну свідомість. Особлива увага приділяється ролі алгоритмів у відборі та подачі інформації, що включає вплив зовнішніх чинників на зміст контенту, а також викликам, пов’язаним із поширенням дезінформації та маніпулятивних технологій. У статті також досліджено феномен медіатизації політики та самореференції ЗМК, що призводять до формування специфічного публічного простору та змін у політичній комунікації. Аналізуються проблеми глобального медіавпливу, який має тенденцію до уніфікації інформаційних потоків та стирання культурних і політичних відмінностей між країнами. Висновки підкреслюють важливість забезпечення прозорості, незалежності та різноманітності ЗМК для підтримки демократичних процесів, зміцнення громадянського суспільства та запобігання інформаційним маніпуляціям у сучасному світі.

Посилання

Alieinyk, V. (2024), «Tekhnolohichni chynnyky zrostannia roli ZMK yak faktoru formuvannia politychnoi svidomosti v suchasnomu sviti», Olviiskyi forum – 2024 : stratehii krain Prychornomorskoho rehionu v heopolitychnomu prostori. Aktualni problemy sotsiolohii, politolohii, filosofii. Materialy Mizhnarodnoi naukovoi konferentsii, 20–23 chervnia, Mykolaiv, pp. 20–24.

Wearesocial, «Digital 2024: 5 billion social media users by We Are Social agency», [Online], available at: https://wearesocial.com/uk/blog/2024/01/digital-2024-5-billion-social-media-users/

Gitnux, «Must-Know Mobile Phone Users Statistics by Gitnux company», [Online], available at: https://web.archive.org/web/20240327125737/https://gitnux.org/mobile-phone-users-statistics/

What’s the Big Data, «How Many People Own Smartphones? (2024–2029)», [Online], available at: https://whatsthebigdata.com/smartphone-stats/

Statista, «Number of internet and social media users worldwide as of January 2024», [Online], available at: https://www.statista.com/topics/1145/internet-usage-worldwide/

Ukrinform, «'Do seredyny roku bilsh yak polovyna naselennia svitu bude korystuvachamy sotsmerezh», [Online], available at: https://www.ukrinform.ua/rubric-technology/2870117-do-seredini-roku-bils-ak-polovina-naselenna-svitu-bude-koristuvacami-socmerez.html

Hlavatska, Yu. (2019), «Klasyfikatsiia "feikovykh" novyn u suchasnomu mediaprostori: synenerhetychnyi aspekt», Naikovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu, No. 1, pp. 275–280, doi: 10.32999/ksu2663-3426/2019-1-42.

Horbenko, N. (2021), «Mediatyzatsiia ta vplyv ZMI na poriadok dennyi», Aktualni problemy polityky, No. 67, pp. 53–60, doi: 10.32837/APP.V0I67.1150.

Semenets, O. (2018), «Synenerhetychni aspekty formuvannia mediinykh dyskursyvnykh praktyk», Nova filolohiia, No. 73, pp. 122–129.

Olefir, I. (2024), «Industrialne ta informatsiine suspilstvo: modeli transformatsii», Ukrainskyi naukovyi zhurnal «Osvita rehionu», [Online], available at: https://social-science.uu.edu.ua/article/1416/

Alieinyk, V. (2023), «Osoblyvosti vplyvu vitchyznianykh zasobiv masovoi komunikatsii na politychnu svidomist suchasnoho ukrainskoho suspilstva», Materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii, 6–10 lystopada, Mykolaiv, 208 p., [Online], available at: https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1869/

Yaremchuk, S. (2015), Sotsiolohiia masovoi komunikatsii: navch. posibnyk, Chernivetskyi natsionalnyi universytet, 248 р.

Kostyria, I. (2013), «Mediatyzatsiia polityky ta polityzatsiia ZMI yak tendentsii politychnoho protsesu v Ukraini», Politychni instytuty ta protsesy: politychnyi menedzhment, No. 1–2, pp. 109–118, [Online], available at: https://ipiend.gov.ua/wp-content/uploads/2018/08/kostyria_mediatyzatsia.pdf

Bairaichna, L. (2015), «Zasoby masovoi komunikatsii yak instrument lehitymatsii derzhavnoi vlady», Informatsiia i pravo, No. 3 (15), pp. 27–35, [Online], available at: https://ippi.org.ua/sites/default/files/bayrachna.pdf

Bradov, V. (2012), «Kontent mediiarynku Ukrainy: suchasni chynnyky vplyvu», Teoriia i praktyka presy, [Online], available at: https://www.lsl.lviv.ua/wp-content/uploads/Zb/NDI2012/JRN/PDF/18.pdf

Politico, «Zuckerberg says he regrets caving to White House pressure on content», [Online], available at: https://www.politico.com/news/2024/08/26/zuckerberg-meta-white-house-pressure-00176399

Horbenko, N. (2021), «Postpravda yak fenomen suchasnoi polityky», Education and science of today: intersectoral issues and development of sciences, Vol. 3 – pp. 23–27, doi: 10.36074/logos-19.03.2021.v3.05

Datareportal, «Digital 2024 July Global Digital Statshot Report», [Online], available at: https://datareportal.com/reports/digital-2024-july-global-statshot

Список використаної літератури:

Алєйник В. Технологічні чинники зростання ролі ЗМК як фактору формування політичної свідомості в сучасному світі / В.Алєйник // Ольвійський форум – 2024 : стратегії країн Причорноморського регіону в геополітичному просторі. Актуальні проблеми соціології, політології, філософії : тези XХІ Міжнар. наук. конф., 20–23 черв. – Миколаїв : Вид-во ЧНУ ім. Петра Могили, 2024. – С. 20–24.

Digital 2024: 5 billion social media users by We Are Social agency / Wearesocial [Electronic resource]. – Access mode: https://wearesocial.com/uk/blog/2024/01/digital-2024-5-billion-social-media-users/.

Must-Know Mobile Phone Users Statistics by Gitnux company / Gitnux [Electronic resource]. – Access mode: https://gitnux.org/mobile-phone-users-statistics/.

How Many People Own Smartphones? (2024–2029) / What’s the Big Data [Electronic resource]. – Access mode: https://whatsthebigdata.com/smartphone-stats/.

Number of internet and social media users worldwide as of January 2024 / Statista [Electronic resource]. – Access mode: https://www.statista.com/topics/1145/internet-usage-worldwide/.

До середини року більш як половина населення світу буде користувачами соцмереж / Укрінформ [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.ukrinform.ua/rubrictechnology/2870117-do-seredini-roku-bils-ak-polovina-naselenna-svitubude-koristuvacami-socmerez.html.

Главацька Ю. Класифікація «фейкових» новин у сучасному медіапросторі: синергетичний аспект / Ю.Главацька // Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія : Германістика та міжкультурна комунікація. – 2019. – № 1. – С. 275–280. DOI: 10.32999/ksu2663-3426/2019-1-42.

Горбенко Н. Медіатизація та вплив ЗМІ на порядок денний / Н.Горбенко // Актуальні проблеми політики. – 2021. – № 67. – С. 53–60. DOI: 10.32837/APP.V0I67.1150.

Семенець О. Синергетичні аспекти формування медійних дискурсивних практик. / О.Семенець // Нова філологія. – 2018. – № 73. – С. 122–129.

Олефір І. Індустріальне та інформаційне суспільство: моделі трансформації / І.Олефір // Український науковий журнал «Освіта регіону» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://social-science.uu.edu.ua/article/1416.

Алєйник В. Особливості впливу вітчизняних засобів масової комунікації на політичну свідомість сучасного українського суспільства / В.Алєйник // Могилянські читання–2023 : досвід та тенденції розвитку суспільства в Україні : глобальний, національний та регіональний аспекти : тези ХХVI Всеукр. наук.-практ. конф., 6–10 листоп. – Миколаїв : Вид-во ЧНУ ім. Петра Могили, 2023. – С. 208 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1869.

Яремчук С. Соціологія масової комунікації : навч. посібник / С.Яремчук. – Чернівці : Чернівецький національний університет, 2015. – 248 с.

Костиря І. Медіатизація політики та політизація ЗМІ як тенденції політичного процесу в Україні / І.Костиря // Політичні інститути та процеси : політичний менеджмент. – 2013. – № 1–2. – С. 109-118 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://ipiend.gov.ua/wp-content/uploads/2018/08/kostyria_mediatyzatsia.pdf.

Байрачна Л. Засоби масової комунікації як інструмент легітимації державної влади / Л.Байрачна // Інформація і право. – 2015. – № 3 (15). – С. 27–35 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://ippi.org.ua/sites/default/files/bayrachna.pdf.

Брадов В. Контент медіаринку України: сучасні фактори впливу / В.Брадов // Теорія і практика преси [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.lsl.lviv.ua/wp-content/uploads/Zb/NDI2012/JRN/PDF/18.pdf.

Zuckerberg says he regrets caving to White House pressure on content / Politico [Electronic resource]. – Access mode: https://www.politico.com/news/2024/08/26/zuckerberg-meta-white-house-pressure-00176399.

Горбенко Н. Постправда як феномен сучасної політики / Н.Горбенко // Education and science of today : intersectoral issues and development of sciences. – 2021. – Vol. 3. – С. 23–27. DOI: 10.36074/logos-19.03.2021.v3.05.

Digital 2024 July Global Digital Statshot Report / Datareportal [Electronic resource]. – Access mode: https://datareportal.com/reports/digital-2024-july-global-statshot.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-03

Як цитувати

Алєйник, В. Г. (2024). Чинники зростання ролі засобів масової комунікації як інструменту формування політичної свідомості в сучасному світі. Society and Security, (4(4), 3–13. https://doi.org/10.26642/sas-2024-4(4)-3-13

Номер

Розділ

МІЖНАРОДНІ ТА ПОЛІТИЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ