Чинники зростання ролі засобів масової комунікації як інструменту формування політичної свідомості в сучасному світі
DOI:
https://doi.org/10.26642/sas-2024-4(4)-3-13Ключові слова:
засоби масової комунікації, політична свідомість, медіатизація політики, вплив ЗМК на політичну свідомість, формування громадської думки, медіавплив, соціальні мережіАнотація
Стаття присвячена дослідженню чинників зростання впливу засобів масової комунікації (ЗМК) на формування політичної свідомості в сучасному суспільстві. В умовах глобалізації та цифровізації ЗМК стали ключовим інструментом впливу на громадську думку, формування політичних уподобань, а також мобілізації тієї чи іншої соціально-політичної активності. У роботі аналізуються ключові технологічні, соціокультурні, політичні та економічні чинники, що прямо чи опосередковано визначають вплив ЗМК на політичні процеси та суспільну свідомість. Особлива увага приділяється ролі алгоритмів у відборі та подачі інформації, що включає вплив зовнішніх чинників на зміст контенту, а також викликам, пов’язаним із поширенням дезінформації та маніпулятивних технологій. У статті також досліджено феномен медіатизації політики та самореференції ЗМК, що призводять до формування специфічного публічного простору та змін у політичній комунікації. Аналізуються проблеми глобального медіавпливу, який має тенденцію до уніфікації інформаційних потоків та стирання культурних і політичних відмінностей між країнами. Висновки підкреслюють важливість забезпечення прозорості, незалежності та різноманітності ЗМК для підтримки демократичних процесів, зміцнення громадянського суспільства та запобігання інформаційним маніпуляціям у сучасному світі.
Посилання
Alieinyk, V. (2024), «Tekhnolohichni chynnyky zrostannia roli ZMK yak faktoru formuvannia politychnoi svidomosti v suchasnomu sviti», Olviiskyi forum – 2024 : stratehii krain Prychornomorskoho rehionu v heopolitychnomu prostori. Aktualni problemy sotsiolohii, politolohii, filosofii. Materialy Mizhnarodnoi naukovoi konferentsii, 20–23 chervnia, Mykolaiv, pp. 20–24.
Wearesocial, «Digital 2024: 5 billion social media users by We Are Social agency», [Online], available at: https://wearesocial.com/uk/blog/2024/01/digital-2024-5-billion-social-media-users/
Gitnux, «Must-Know Mobile Phone Users Statistics by Gitnux company», [Online], available at: https://web.archive.org/web/20240327125737/https://gitnux.org/mobile-phone-users-statistics/
What’s the Big Data, «How Many People Own Smartphones? (2024–2029)», [Online], available at: https://whatsthebigdata.com/smartphone-stats/
Statista, «Number of internet and social media users worldwide as of January 2024», [Online], available at: https://www.statista.com/topics/1145/internet-usage-worldwide/
Ukrinform, «'Do seredyny roku bilsh yak polovyna naselennia svitu bude korystuvachamy sotsmerezh», [Online], available at: https://www.ukrinform.ua/rubric-technology/2870117-do-seredini-roku-bils-ak-polovina-naselenna-svitu-bude-koristuvacami-socmerez.html
Hlavatska, Yu. (2019), «Klasyfikatsiia "feikovykh" novyn u suchasnomu mediaprostori: synenerhetychnyi aspekt», Naikovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu, No. 1, pp. 275–280, doi: 10.32999/ksu2663-3426/2019-1-42.
Horbenko, N. (2021), «Mediatyzatsiia ta vplyv ZMI na poriadok dennyi», Aktualni problemy polityky, No. 67, pp. 53–60, doi: 10.32837/APP.V0I67.1150.
Semenets, O. (2018), «Synenerhetychni aspekty formuvannia mediinykh dyskursyvnykh praktyk», Nova filolohiia, No. 73, pp. 122–129.
Olefir, I. (2024), «Industrialne ta informatsiine suspilstvo: modeli transformatsii», Ukrainskyi naukovyi zhurnal «Osvita rehionu», [Online], available at: https://social-science.uu.edu.ua/article/1416/
Alieinyk, V. (2023), «Osoblyvosti vplyvu vitchyznianykh zasobiv masovoi komunikatsii na politychnu svidomist suchasnoho ukrainskoho suspilstva», Materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii, 6–10 lystopada, Mykolaiv, 208 p., [Online], available at: https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1869/
Yaremchuk, S. (2015), Sotsiolohiia masovoi komunikatsii: navch. posibnyk, Chernivetskyi natsionalnyi universytet, 248 р.
Kostyria, I. (2013), «Mediatyzatsiia polityky ta polityzatsiia ZMI yak tendentsii politychnoho protsesu v Ukraini», Politychni instytuty ta protsesy: politychnyi menedzhment, No. 1–2, pp. 109–118, [Online], available at: https://ipiend.gov.ua/wp-content/uploads/2018/08/kostyria_mediatyzatsia.pdf
Bairaichna, L. (2015), «Zasoby masovoi komunikatsii yak instrument lehitymatsii derzhavnoi vlady», Informatsiia i pravo, No. 3 (15), pp. 27–35, [Online], available at: https://ippi.org.ua/sites/default/files/bayrachna.pdf
Bradov, V. (2012), «Kontent mediiarynku Ukrainy: suchasni chynnyky vplyvu», Teoriia i praktyka presy, [Online], available at: https://www.lsl.lviv.ua/wp-content/uploads/Zb/NDI2012/JRN/PDF/18.pdf
Politico, «Zuckerberg says he regrets caving to White House pressure on content», [Online], available at: https://www.politico.com/news/2024/08/26/zuckerberg-meta-white-house-pressure-00176399
Horbenko, N. (2021), «Postpravda yak fenomen suchasnoi polityky», Education and science of today: intersectoral issues and development of sciences, Vol. 3 – pp. 23–27, doi: 10.36074/logos-19.03.2021.v3.05
Datareportal, «Digital 2024 July Global Digital Statshot Report», [Online], available at: https://datareportal.com/reports/digital-2024-july-global-statshot
Список використаної літератури:
Алєйник В. Технологічні чинники зростання ролі ЗМК як фактору формування політичної свідомості в сучасному світі / В.Алєйник // Ольвійський форум – 2024 : стратегії країн Причорноморського регіону в геополітичному просторі. Актуальні проблеми соціології, політології, філософії : тези XХІ Міжнар. наук. конф., 20–23 черв. – Миколаїв : Вид-во ЧНУ ім. Петра Могили, 2024. – С. 20–24.
Digital 2024: 5 billion social media users by We Are Social agency / Wearesocial [Electronic resource]. – Access mode: https://wearesocial.com/uk/blog/2024/01/digital-2024-5-billion-social-media-users/.
Must-Know Mobile Phone Users Statistics by Gitnux company / Gitnux [Electronic resource]. – Access mode: https://gitnux.org/mobile-phone-users-statistics/.
How Many People Own Smartphones? (2024–2029) / What’s the Big Data [Electronic resource]. – Access mode: https://whatsthebigdata.com/smartphone-stats/.
Number of internet and social media users worldwide as of January 2024 / Statista [Electronic resource]. – Access mode: https://www.statista.com/topics/1145/internet-usage-worldwide/.
До середини року більш як половина населення світу буде користувачами соцмереж / Укрінформ [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.ukrinform.ua/rubrictechnology/2870117-do-seredini-roku-bils-ak-polovina-naselenna-svitubude-koristuvacami-socmerez.html.
Главацька Ю. Класифікація «фейкових» новин у сучасному медіапросторі: синергетичний аспект / Ю.Главацька // Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія : Германістика та міжкультурна комунікація. – 2019. – № 1. – С. 275–280. DOI: 10.32999/ksu2663-3426/2019-1-42.
Горбенко Н. Медіатизація та вплив ЗМІ на порядок денний / Н.Горбенко // Актуальні проблеми політики. – 2021. – № 67. – С. 53–60. DOI: 10.32837/APP.V0I67.1150.
Семенець О. Синергетичні аспекти формування медійних дискурсивних практик. / О.Семенець // Нова філологія. – 2018. – № 73. – С. 122–129.
Олефір І. Індустріальне та інформаційне суспільство: моделі трансформації / І.Олефір // Український науковий журнал «Освіта регіону» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://social-science.uu.edu.ua/article/1416.
Алєйник В. Особливості впливу вітчизняних засобів масової комунікації на політичну свідомість сучасного українського суспільства / В.Алєйник // Могилянські читання–2023 : досвід та тенденції розвитку суспільства в Україні : глобальний, національний та регіональний аспекти : тези ХХVI Всеукр. наук.-практ. конф., 6–10 листоп. – Миколаїв : Вид-во ЧНУ ім. Петра Могили, 2023. – С. 208 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://dspace.chmnu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1869.
Яремчук С. Соціологія масової комунікації : навч. посібник / С.Яремчук. – Чернівці : Чернівецький національний університет, 2015. – 248 с.
Костиря І. Медіатизація політики та політизація ЗМІ як тенденції політичного процесу в Україні / І.Костиря // Політичні інститути та процеси : політичний менеджмент. – 2013. – № 1–2. – С. 109-118 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://ipiend.gov.ua/wp-content/uploads/2018/08/kostyria_mediatyzatsia.pdf.
Байрачна Л. Засоби масової комунікації як інструмент легітимації державної влади / Л.Байрачна // Інформація і право. – 2015. – № 3 (15). – С. 27–35 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://ippi.org.ua/sites/default/files/bayrachna.pdf.
Брадов В. Контент медіаринку України: сучасні фактори впливу / В.Брадов // Теорія і практика преси [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.lsl.lviv.ua/wp-content/uploads/Zb/NDI2012/JRN/PDF/18.pdf.
Zuckerberg says he regrets caving to White House pressure on content / Politico [Electronic resource]. – Access mode: https://www.politico.com/news/2024/08/26/zuckerberg-meta-white-house-pressure-00176399.
Горбенко Н. Постправда як феномен сучасної політики / Н.Горбенко // Education and science of today : intersectoral issues and development of sciences. – 2021. – Vol. 3. – С. 23–27. DOI: 10.36074/logos-19.03.2021.v3.05.
Digital 2024 July Global Digital Statshot Report / Datareportal [Electronic resource]. – Access mode: https://datareportal.com/reports/digital-2024-july-global-statshot.