Правосуб’єктність закладів вищої освіти та штучний інтелект: проблеми реалізації
DOI:
https://doi.org/10.26642/sas-2025-4(10)-48-55Ключові слова:
правосуб’єктність, заклад вищої освіти, штучний інтелект, юридична відповідальність, цифровізація, автономія, нормативне регулюванняАнотація
Стаття присвячена аналізу правосуб’єктності закладів вищої освіти в умовах трансформацій, зумовлених поширенням штучного інтелекту. Автор розкриває сучасні підходи до розуміння правового статусу ЗВО, зокрема з урахуванням нових технологічних факторів, що впливають на освітній процес і адміністративну діяльність. Особливу увагу приділено юридичним проблемам, які виникають при інтеграції ШІ в систему вищої освіти: питанням відповідальності, меж правоздатності, етичним ризикам і прогалинам у законодавстві. Розглянуто можливі шляхи удосконалення нормативно-правового регулювання, що дозволить забезпечити баланс між інноваційністю та правовою визначеністю у сфері освіти.
Аналізуються також міжнародні та європейські підходи до правового регулювання використання ШІ, зокрема положення Регламенту (ЄС) 2024/1689 (AI Act), де освітні системи на основі ШІ визнаються такими, що створюють високий ризик. У цьому контексті визначено виклики, пов’язані з автономією ЗВО, академічною доброчесністю, розподілом відповідальності між розробниками, користувачами й адміністраторами освітніх алгоритмічних рішень.
З урахуванням воєнного стану, особливу увагу приділено гнучкості правосуб’єктності ЗВО та необхідності забезпечення сталості освітнього процесу в умовах кризи. Автор формулює низку пропозицій щодо вдосконалення національного законодавства та внутрішньої політики ЗВО з метою правового впровадження ШІ, дотримання принципів правової визначеності, пропорційності й етичності. Дослідження має міждисциплінарний характер і спирається на аналіз українського законодавства, міжнародних стандартів, наукових джерел та практичного досвіду освітньої цифровізації.
Посилання
Artykulenko, O.V. (2018), «Pravosubiektnist yurydychnoi osoby: suchasni vyklyky ta nevyrisheni pytannia», Pidpryiemnytstvo, hospodarstvo i pravo, No. 6, pp. 238–242
Parasiuk, V.M.and Parasiuk, M.V. (2018), «Osoblyvosti pravosubiektnosti yurydychnoi osoby», Visegrad Journal on Human Rights, No. 2, pp. 139–145
Pasquale, F. (2015), The Black Box Society: The Secret Algorithms That Control Money and Information, Harvard University Press, 320 p.
Susskind, R. and Susskind, D. (2016), The Future of the Professions: How Technology Will Transform the Work of Human Experts, Oxford University Press, 368 p.
Marinich, V.K. Myklush, M.I. and Holub, S.M. (2024), «Pravove rehuliuvannia osvity v Ukraini. Chastyna 1», Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu, No. 84 (1), pp. 177–181
Hubanova, T.O. (2023), «Funktsionuvannia zakladiv vyshchoi osvity v umovakh voiennoho stanu: suchasnyi stan ta perspektyvy», Kyivskyi yurydychnyi zhurnal, No. 3, pp. 23–31, doi: 10.32782/klj-2023-3.03.
Karpunets, V.D. (2025), «Pravovyi status zakladu vyshchoi osvity: suchasnyi kontekst», Materialy Vseukrainskoi naukovo praktychnoi konferentsii «Natsionalna bezpeka v umovakh viiny, pisliavoiennoi vidbudovy ta hlobalnykh vyklykiv ХХІ stolittia» (Zhytomyr, 12–13 hrudnia 2024 r.), Zhytomyr, 87 p., [Online], available at: https://conf.ztu.edu.ua/wp-content/uploads/2025/02/87.pdf
«Recommendation on the Ethics of Artificial Intelligence», UNESCO, [Online], available at: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381137
«Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council laying down harmonised rules on artificial intelligence (Artificial Intelligence Act), COM/2021/206 final», EUR-Lex, [Online], available at: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52021PC0206
Verkhovna Rada Ukrainy (2014), Pro vyshchu osvitu, Zakon Ukrainy vid 01.07.2014 r. No. 1556-VII, redaktsiia vid 28.08.2025, [Online], available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18
Verkhovna Rada Ukrainy (2025), Tsyvilnyi kodeks Ukrainy, dokument 435-IV, redaktsiia vid 28.08.2025, pidstava – 4196-IX, [Online], available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15
Verkhovna Rada Ukrainy (2020), Konstytutsiia Ukrainy, dokument 254k/96-VR, redaktsiia vid 01.01.2020, pidstava – 27-IX, [Online], available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy (2022), Pro deiaki pytannia orhanizatsii roboty zakladiv fakhovoi peredvyshchoi, vyshchoi osvity na chas voiennoho stanu, Nakaz vid 07.03.2022 r. No. 235, [Online], available at: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0235729-22#Text
Kabinet Ministriv Ukrainy (2020), Kontseptsiia rozvytku shtuchnoho intelektu v Ukraini, Rozporiadzhennia vid 02.12.2020 r. No. 1556-r, [Online], available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80#Text
Kabinet Ministriv Ukrainy (2024), Pro skhvalennia Stratehii tsyfrovoho rozvytku innovatsiinoi diialnosti Ukrainy na period do 2030 roku ta zatverdzhennia operatsiinoho planu zakhodiv z yii realizatsii u 2025-2027 rokakh, Rozporiadzhennia vid 31.12.2024 r. No. 1351-r, [Online], available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1351-2024-%D1%80?find=1&text=%D1%88%D1%82%D1%83%D1%87%D0%BD+%D1%96%D0%BD%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%B5#w1_1
Panagopoulou, F., Parpoula, C. and Karpouzi, K. (2023), «Legal and Ethical Considerations Regarding the Use of ChatGPT in Education», [Online], available at: https://www.researchgate.net/publication/371602180_Legal_and_ethical_considerations_regarding_the_use_of_ChatGPT_in_education
Johnston, H.et al. (2024), «Student perspectives on the use of generative artificial intelligence technologies in higher education», International Journal for Educational Integrity, Vol. 20, No. 2, [Online], available at: https://www.researchgate.net/publication/378069484_Student_perspectives_on_the_use_of_generative_artificial_intelligence_technologies_in_higher_education
«Regulation (EU) 2024/1689 of the European Parliament and of the Council», EUR-Lex, [Online], available at: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2024/1689/oj
Список використаної літератури:
Артикуленко О.В. Правосуб’єктність юридичної особи: сучасні виклики та невирішені питання / О.В. Артикуленко // Підприємництво, господарство і право. – 2018. – № 6. – С. 238–242.
Парасюк В.М. Особливості правосуб’єктності юридичної особи / В.М. Парасюк, М.В. Парасюк // Visegrad Journal on Human Rights. – 2018. – № 2. – С. 139–145.
Pasquale F. The Black Box Society: The Secret Algorithms That Control Money and Information / F.Pasquale. – Harvard University Press, 2015. – 320 p.
Susskind R. The Future of the Professions: How Technology Will Transform the Work of Human Experts / R.Susskind, D.Susskind. – Oxford University Press, 2016. – 368 p.
Марініч В.К. Правове регулювання освіти в Україні. Частина 1 / В.К. Марініч, М.І. Миклуш, С.М. Голуб // Науковий вісник Ужгородського національного університету. – 2024. – Вип. 84 (1). – С. 177–181.
Губанова Т.О. Функціонування закладів вищої освіти в умовах воєнного стану: сучасний стан та перспективи / Т.О. Губанова // Київський юридичний журнал. – 2023. – № 3. – С. 23–31. DOI: 10.32782/klj-2023-3.03.
Карпунець В.Д. Правовий статус закладу вищої освіти: сучасний контекст / В.Д. Карпунець // Матеріали Всеукраїнської науково практичної конференції «Національна безпека в умовах війни, післявоєнної відбудови та глобальних викликів ХХІ століття» (Житомир, 12–13 грудня 2024 р.). – Житомир, 2025. – С. 87 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://conf.ztu.edu.ua/wp-content/uploads/2025/02/87.pdf.
Recommendation on the Ethics of Artificial Intelligence / UNESCO. – 2021 [Electronic resource]. – Access mode : https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381137.
Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council laying down harmonised rules on artificial intelligence (Artificial Intelligence Act), COM/2021/206 final / EUR-Lex [Electronic resource]. – Access mode : https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52021PC0206.
Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII, редакція від 28.08.2025 [Електронний ресурс]. − Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.
Цивільний кодекс України : документ 435-IV ; редакція від 28.08.2025, підстава – 4196-IX [Електронний ресурс]. − Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15.
Конституція України : документ 254к/96-ВР ; редакція від 01.01.2020, підстава – 27-IX [Електронний ресурс]. − Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр
Про деякі питання організації роботи закладів фахової передвищої, вищої освіти на час воєнного стану : Наказ Міністерства освіти і науки України від 07.03.2022 р. № 235 [Електронний ресурс]. − Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0235729-22#Text
Концепція розвитку штучного інтелекту в Україні : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 02.12.2020 р. № 1556-р. [Електронний ресурс]. − Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80#Text.
Про схвалення Стратегії цифрового розвитку інноваційної діяльності України на період до 2030 року та затвердження операційного плану заходів з її реалізації у 2025-2027 роках : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.12.2024 р. №1351-р [Електронний ресурс]. − Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1351-2024-%D1%80?find=1&text=%D1%88%D1%82%D1%83%D1%87%D0%BD+%D1%96%D0%BD%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%B5#w1_1.
Panagopoulou F. Legal and Ethical Considerations Regarding the Use of ChatGPT in Education / F.Panagopoulou, C.Parpoula, K.Karpouzi. – 2023 [Electronic resource]. – Access mode : https://www.researchgate.net/publication/371602180_Legal_and_ethical_considerations_regarding_the_use_of_ChatGPT_in_education.
Student perspectives on the use of generative artificial intelligence technologies in higher education / H.Johnston et al. // International Journal for Educational Integrity. – 2024. – Vol. 20. – Article 2 [Electronic resource]. – Access mode : https://www.researchgate.net/publication/378069484_Student_perspectives_on_the_use_of_generative_artificial_intelligence_technologies_in_higher_education.
Regulation (EU) 2024/1689 of the European Parliament and of the Council / EUR-Lex [Electronic resource]. – Access mode : https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2024/1689/oj.